Dag 4 - bergweggetjes, slangen en kreeft

21 augustus 2023 - Torri del Benaco, Italië

Zit je al op het puntje van je stoel? Vind je het zo spannend of ik vandaag ga vertellen wat ik heb meegemaakt? Nou, dan kan de bloeddruk weer omlaag want hier komt ie!

Dag 4 - Goeiemorgen! ☀️

Vandaag dag 4 van het Grote Avontuur. En het wordt alleen maar spannender. Vanmorgen heb ik je achtergelaten met de mededeling dat ik ging ontbijten en sigaretten ging halen. Het plan was om daarna te gaan zwemmen. Dus de zwemtas ingepakt, bikini aan, jurkje erover en gaan met die banaan. Ik te voet naar de tabacchi. Was niet te ver, missie bijna geslaagd, was die toko dicht vanwege ziekte. Dus even googlen naar de volgende tabacchi aan de andere kant van het dorp, want die ene kant heb ik al gezien. 20 minuutjes rijden, valt wel mee toch? In for a penny, in for a pound, Siep weer op pad. Wat ze er echter niet bij hadden gezegd, is dat deze wegen 20 minuten zijn zonder dat er campers van 4 meter breed van de andere kant komen. Ik ben me vandaag een stuk bewuster geworden van de limieten van mijn auto, en met name hoe smal ik kan gaan; een stuk smaller dan ik had gedacht. Dan kom je ergens bovenop een berg, geen kip te bekennen, 1 winkel, maar de stoepen zijn van marmer. Zo'n aparte vibe, niet zo gek midden in de marmerstreek maar toch wel bizar als je even aan de Nederlandse stoepen denkt. Dit soort details hier verbazen me dagelijks.

Nou, ik weer van die berg af op zoek naar een strand. Uiteindelijk een leuk stukkie gevonden, ik weet nog steeds niet zeker of ik de auto daar nou naast de weg mocht zetten maar hee, if it's stupid and it works, it ain't stupid. Handdoekje uitgerold, boekje open, slokkie water, net zo lang tot de warmte me teveel werd en toen te water gegaan, dit keer gewapend met een snorkelmasker. Dit stuk strand was best smal, en dat was het meer ook. Zo'n 10 meter van de kant ging het ineens steil naar beneden en kon ik niks meer zien onder me. Beetje creepy wel. Dus ik ben langs het randje gaan snorkelen en heb een paar hele mooie, en ook hele grote, vissen gespot. Het meer bestaat voornamelijk uit stenen bodems dus het is heel helder, top om te snorkelen! Ik vind het heerlijk om met mn hoofd onder water te genieten van de stille sereniteit van het onderwaterleven. Totdat ik dus een slang zag. In het water op de rotsen. Ik gauw omgedraaid, want ja, je weet niet wat voor slang dat is hè... En jawel, een stukkie verderop nog zo één. Ik vond het wel mooi geweest. Ik ben gaan opdrogen op de kant, waar net een Italiaanse megafamilie aan het settelen was naast mij. Time to go dus.

Ben maar ff naar de supermarkt gegaan om zonnebrand te kopen en een blikje bier (hallo aso), en heb daarna een ander strand opgezocht. Ook daar heb ik intens gesnorkeld, en daar ben ik de tijd een beetje uit het oog verloren.

Dag 4 - in de brandende zon

Zo lag ik ineens een ruim uur met mn hoofd onder water en heb ik uiteraard FINAAL mn rug, billen en benen verbrand. Maar dat heb je op het moment zelf nog niet zo door... Ik had het wel heel warm dus ben uit pure ellende een ijsje gaan eten in Lazise, een plaatsje waar ik een jaar of 10 geleden ook ben geweest. Het was daar nog net zo mooi als ik me herinnerde, marmeren pleinen, smalle straatjes en kleine binnenhaventjes. Gewapend met een gelato van kwaliteit die dus oprecht net zo goed was als mijn herinnering, heb ik even wat mooie souvenirs ingeslagen. Ik liep met mijn tasje vol mooie spulletjes over de boulevard en voelde ineens mijn rug branden... En toen wist ik dat ik pijn ging lijden vanavond.

Dag 4 - de pijn begon

Ik was er wel klaar mee eigenlijk, ik moest plassen en ik wilde graag (koud!) douchen. Maar ik was ook vlakbij Bardolino, en een goede vriendin van de leefstijlclub heeft me een restaurant aangeraden dat daar is gebouwd, om een hele oude boom heen. Dus mn hotel-heimwee aan de kant gezet en het centrum van Bardolino in gegaan.

Dag 4 - overal waar je kijkt is het mooi

Het restaurant had ik snel gevonden, het was pas half 7 dus echt een mooie Hollandse tijd om te eten. Ik begon met een zalmtartaar die echt heel lekker was. Daarna een pasta met wilde champignons (porcini's, lekker man) die eigenlijk al veel te groot was, maar ja, dat wist ik niet toen ik bestelde en er stond bij 'primieri platti' en 'secundi platti' dus ik denk dat komt wel goed.

Dag 4 - tagliatelle met porcini

Eigenlijk al verzadigd kwam er daarna dus nog een gerecht: gefrituurde inktvis. Voor degenen die mij een beetje kennen geen verrassing, want ik ben gek op inktvis. Al gooien ze zo'n heel beest met tentakels en al op mijn bord, ik eet 'm op. Heerlijk!

Dag 4 - dikke stapel inktvis

Deze was helemaal goed, maar veel te veel. Dus uiteindelijk de strijd opgegeven en de rekening gevraagd. De ober vroeg of ik de rest mee wilde nemen, ik wist niet dat ze dat hier deden maar daar zeg ik natuurlijk geen nee tegen! Dus een bakkie inktvis in de tas, terug naar de auto.

Ondertussen begon mijn rug meer en meer te branden dus ik was blij dat de dag erop zat. Eenmaal terug in het hotel de trap weer op gestreden en direct een koude douche gepakt. Heerlijk! Daarna van onder tot boven ingesmeerd met aloë vera en bedacht dat ik morgen maar moet gaan snorkelen met een t-shirt aan. Of misschien ga ik morgen wel even niet in de zon. Ik weet het nog niet. Wat ik wel weet, is dat ik tijdens dit schrijfmoment de rest van de inktvis heb opgegeten en ik zometeen in een serieuze food coma ga.

Ik heb deels het plan om morgen wat grotten te gaan bekijken, dat is altijd een goed idee als je ff uit de zon moet. Maar misschien heb ik morgen wel nergens zin in, dan hang ik het 'do not disturb' kaartje aan mijn deur en ga ik de hele dag in bed hangen. Het is vakantie, waarom niet? We gaan het morgen allemaal meemaken. Misschien wordt het ook wel iets heel anders. Wie zal het zeggen?

Ik, morgenavond. Tot dan!

Dikke knuffel,

Kreeft Siep.

1. Herman:
    21 augustus 2023
    Mooi gedetailleerd spannende dingen hoor! Ik stel voor T-shirt aan of grotten - jas aan - of andere leuke dingen doen. Of gewoon touren met airco en een leuk restaurantje vinden on the road.. Hartstikke leuk meid!
  2. AriAnne 🌺:
    24 augustus 2023
    Wat een avontuur weer! Slangen : huuuuuu eng. Heerlijk om te lezen wat je hebt beleefd. En fijn dat je lekker gegeten hebt😉